Gewest Zuid-Hollandjsn-schaatsen-nl

twitter hvhw2016  facebook hvhw2016  youtube hvhw2016  

See other templatesjsn-schaatsen-nl
Menu
HomeNieuwsSkate nieuwsInline-skaten in hitte vraagt om extra maatregelen

Inline-skaten in hitte vraagt om extra maatregelen

De temperatuur in Nederland stijgt tot tropische hoogten. Voor de enthousiasteling die zich hierdoor niet laat demotiveren is het toch oppassen geblazen. Inline-skaten in extreem warm weer brengt veiligheidsrisico's met zich mee. Lees hier een aantal tips:

Het is aan te bevelen om alleen in de ochtend of avond te skaten. Als je deelneemt aan een wedstrijd of toertocht, is het belangrijk om de informatie van de lokale wedstrijd- of toertochtorganisatie te volgen. Organisaties kunnen overwegen om de lengte van de toertocht in te korten bij extreme hitte. Bij wedstrijden zal dit een beslissing zijn van de hoofdscheidsrechter in afstemming met de lokale organisatie. 


1. Zorg voor goede kleding
Zweet moet verdampen. Zweet verdampt beter als kleding is gemaakt is van licht, ademend en los geweven materiaal.

2. Bescherm jezelf tegen de zon 
Bescherm je hoofd met een zweetband en/of buff en zet altijd een helm op met voldoende ventilatie. Tegen felle schittering van de zon is een zonnebril of donkere contactlenzen geen overbodige luxe. Gebruik zonnebrandcrème met een goede beschermingsfactor.

3. Zorg voor voldoende vocht 
Het is belangrijk om je vocht, mineralen, koolhydraten en zout op peil te houden. Zorg ervoor dat je voldoende drinkt, zowel voordat je start als tijdens je inspanning. Bij kortdurende inspanningen, bijvoorbeeld een tocht van een uur, is het belangrijk om vochttekorten zo snel mogelijk aan te vullen. Isotone drank kan hierbij helpen, dit is water met een hoeveelheid opgeloste deeltjes zout en suiker. Ook sportdranken en sportbars/gels met extra energie dragen hieraan bij.
"Het belangrijkste is je vochtbalans", neem daarom 2 bidons mee naar je training (per uur), tenzij je trainer anders adviseert.

4. Houd regelmatig pauze 
Tijdens trainingen en het rijden van recreatieve skatesportevenementen in de hitte is het verstandig veel te pauzeren. Zoek zo veel mogelijk de schaduw op. Koel het gezicht als het kan met koud water. Zorg voor aanvulling van het vochtverlies en vergeet niet te eten.

Kijk voor meer informatie op de speciale pagina van sportzorg.nl

Op Schaatsen.nl vind je een interessant artikel en een pdf met tips bij extreme hitte.

Heb je nog vragen? Mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

banner hvhw 2015
bakkiefietsen-180

Alleblas 180
Vehoec 180 

logo-gardien-70

finmaster-logo

 

logo achtergrond wit

logo-interco88

9knots-trans-180

 logo ooms

Langebaan Clubrecords

easy-start-bannerEen nieuw langebaan clubrecord gereden? 

Mail Greet Petri!.
Alle HVHW clubrecords op een rij.

Bekijk clubrecords

Seksuele intimidatie

noc-nsf-100Seksuele intimidatie komt overal voor. Op school, op het werk en helaas ook in de sport. Sportkoepel NOC&NCF heeft een toolkit en veel informatie beschikbaar.

Lees hier meer.

Shorttrack Clubrecords

easy-start-bannerEen nieuw Shorttrack clubrecord gereden?

Mail bert van Lobenstein!.
Alle HVHW clubrecords op een rij.

Bekijk clubrecords