Knarsen en piepen. Als je skeelers dat gaan doen wordt het tijd om je lagers eens schoon te maken. Het is niet het allerleukste karweitje, maar als je er even tijd voor maakt, heb je er naderhand heel veel plezier van. Vergelijk het maar met het slijpen van je schaatsen. Alleen hoef je het minder vaak te doen. Omdat er onlangs van verschillende mensen vragen waren, heb ik er maar eens een verhaaltje over geschreven.
Wanneer maak je je lagers schoon?
Bij droog gebruik hoef je je lagers niet zo vaak schoon te maken. Doe het zowiezo één keer per jaar, bijvoorbeeld aan het eind van het seizoen.
Ben je een keer overvallen door een bui of heb je een wedstrijd in de regen gereden, maak ze dan ALTIJD zo SNEL mogelijk schoon.
Hoe maak je je lagers schoon?
Op internet is een zee aan informatie te vinden over het schoonmaken van je lagers. Het is allemaal niet zo ingewikkeld.
Tip van Flip: Gebruik het juiste en goed passende gereedschap. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker en dan gaat de boel niet kapot. Alle genoemde spulletjes zijn gewoon te koop bij een goede skeelershop, bij onze sponsor OomsSport bijvoorbeeld.
- Je begint met je wielen uit je frame te halen.
- Vervolgens haal je de lagers uit je wielen. Hiervoor zijn handige tooltjes te koop zodat je niet hoeft te klooien met schroevedraaiers en zo. En je lagers blijven ook nog eens heel.
- Vaak zitten er op je lagers afdekplaatjes. Verwijder deze zodat het vuil er makkelijk uit kan. Dit is vaak wel even prutsen. Soms werkt dit met een C-ringetje, dat je het beste kunt verwijderen met een speld.
- Je lagers doe je vervolgens in een potje met schoonmaakmiddel. Ook hier zijn handige potjes met het juiste schoonmaakmiddel voor te verkrijgen.
- Beetje schudden en roeren. Paar minuten laten staan. Dan kun je de lagers er weer uit halen.
- Laat de lagers goed drogen
- Vervolgens doe je in elk lager een beetje olie. Eén druppel is genoeg. Meer olie trekt alleen maar vuil aan. Een klein flesje lagerolie kun je in de winkel kopen.
- Je zet de afdekplaatjes terug op je lagers.
- Zet nu de lagers terug in je wielen. Vergeet de spacers (afstandhoudertjes) niet!
- Monteer nu de wielen terug in je frame. Draai de bouten redelijk vast, maar niet 'snoeistrak', vast is vast. Sommige lager-tools hebben ook een momentsleutel, zodat je nooit de boel te strak aandraait.
Hoe moet ik mijn wielen wisselen?
Hierover zijn heel, heel, heel erg veel theorieën. Mijn persoonlijke mening is dat je wielen die achter elkaar staan ongeveer even hard afgesleten moeten zijn. Dus niet een 'vers' wiel naast een erg 'versleten' wiel. Alle wielen moeten evenveel 'mee kunnen doen' in het wegcontact. Veel wisselen dus.
Onderaan dit artikel staan een aantal linkjes waarin ook wordt ingegaan op wisselschema's.
Kies er eentje uit en praat er eens met anderen over. Is een bepaald wisselschema absoluut de beste? Ik hoor graag waarom. Laat het me weten via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
Andere dingen?
Als je je wielen er toch uit hebt, is dit natuurlijk een goede kans om even te checken of het frame nog goed aan je schoen vast zit.
Je wielen, zonder lagers, kun je ook even lekker in ruim water schoonmaken. Dan ziet er allemaal weer mooi uit en dat is weer goed voor de moraal.
Waar vind ik meer informatie, plaatjes en filmpjes?
Op internet natuurlijk!
Neem het allemaal niet te letterlijk, maar het geeft je een goed idee, hoe je een en ander aan kunt pakken.
* voorkomBlessures: http://www.voorkomblessures.nl
* youtube: http://www.youtube.com/watch?v=C5tDDOKm1bM
* youtube: http://www.youtube.com/watch?v=cBu1zQjEAO0
* youtube: http://www.youtube.com/watch?v=iTb448Kq3fs
* Het ultieme(!) wisselschema: http://www.inlineplanet.com/11/08/wheel-rotation-intro.html
Weet jij het beter?
Heb je een duidelijker filmpje gevonden? Heb je vragen?
Laat het weten aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.