LTAD staat voor: Long Term Athlete Development. Dit programma is ontwikkeld door het Olympisch Comité van Canada in samenwerking met diverse sportbonden. LTAD beïnvloedt op een positieve manier de kwaliteit van trainingen en wedstrijden door rekening te houden met factoren als ontwikkelingsleeftijd en kritische perioden voor optimale trainbaarheid.
Trainingsvorm |
Leeftijdscategorie |
Actieve start |
Kinderen van 0-6 jaar |
FUNdamentals |
meisjes 6-8 jaar |
jongens 7-9 jaar |
Leer te Trainen |
meisjes 8-11 jaar |
jongens 9-12 jaar |
Train om te Trainen |
meisjes 11-15 jaar |
jongens 12-16 jaar |
Train om te Winnen |
meisjes 18+ |
jongens 19+ |
Train voor Competitie |
meisjes 15-21 jaar |
jongens 16-23 jaar |
Actieve Start
Jongens en meisjes van 0-6 jaar moeten worden betrokken bij het dagelijks actief spelen.
Door middel van actief spel en bewegen,ontwikkelen zij de fundamentele bewegingsvaardigheden die de basis zullen vormen voor het leren van fundamentele sportieve vaardigheden op oudere leeftijd.
Op de leeftijd van 0-6 jaar moeten kinderen via ongestructureerd spelen en bewegen een verscheidenheid aan motorieke vaardigheden ontwikkelen.
Deze vaardigheden omvatten; behendigheid,evenwicht,coördinatie en snelheid.
Een vroege Actieve Start verhoogt de ontwikkeling van hersenfuncties, fysieke coördinatie, grove motoriek, en houding en balans. Een Actieve Start helpt ook kinderen het zelfvertrouwen, sociale vaardigheden, emotionele controle, en de verbeelding te ontwikkelen terwijl het stress vermindert en het slapen verbetert.
Kinderen in de Active Start fase moet hun lichamelijke activiteit als een leuk en spannend onderdeel van het dagelijks leven ervaren.
FUN-damentals
Tijdens de FUN-damentals fase (meisjes 6-8, jongens 6-9), moeten kinderen fundamentele bewegingsvaardigheden ontwikkelen, met inbegrip van het pakket vaardigheden zoals, evenwicht, coördinatie en snelheid. Kinderen moeten zich ontwikkelen in een leuke en uitdagende multi-sport-omgeving.
Voor vroege basisschool- leeftijd- kinderen is het nodig om deel te nemen aan een verscheidenheid van goed gestructureerde activiteiten die basisvaardigheden ontwikkelen. Echter, activiteiten en programma's moeten gefocust zijn op het plezier behouden en formele concurrentie moet slechts minimaal worden ingevoerd.
Kinderen moeten worden blootgesteld aan een verscheidenheid aan sport en lichamelijke activiteiten het hele jaar door, het ontwikkelen van hun interesses en motivatie, terwijl het gevaar van burnout door vroegtijdige specialisatie moet worden vermeden.
Het leren van fundamentele bewegingsvaardigheden in deze fase is een sleutel tot de algemene ontwikkeling van de fysieke geletterdheid. Het pakket van behendigheid, evenwicht, coördinatie en snelheid zijn funderingsblokken voor het ontwikkelen van fundamentele bewegingsvaardigheden.
Leer Te Trainen
Tijdens de Leer- Te- Trainen stadium (meisjes 8-11, jongens 9-12), moeten kinderen leren hun fundamentele bewegingsvaardigheden om te zetten in fundamentele sport vaardigheden. Deze fase is "De Gouden Eeuw van het Leren” voor specifieke sport vaardigheden.
Kinderen in het Leer-Te -Trainen stadium staan klaar om de training te beginnen op basis van meer geformaliseerde methoden. Wel moet de nadruk nog op algemene sport vaardigheden liggen in een aantal van die activiteiten.
Daarnaast moet er meer tijd worden besteed aan trainen en oefenen van vaardigheden.
Het kan verleidelijk zijn om op deze leeftijd te specialiseren door overmatige specifieke sport training. Dit moet worden vermeden in de meeste sporten.
Ongepaste of voortijdige specialisatie kunnen schadelijk zijn voor latere stadia van ontwikkeling als atleet.. Vroegtijdige specialisatie bevordert eenzijdige ontwikkeling en verhoogt de kans op blessures en burn-out. Er zijn een paar sporten die een vroege specialisatie kennen, zoals turnen, kunstschaatsen, en duiken.
Train om te Trainen
Tijdens de Train-om –te Trainen stadium (meisjes 11-15, jongens 12-16), moeten jonge atleten hun aërobe energiesysteem opbouwen en hun sport-specifieke vaardigheden consolideren. Tegen het einde van de stage, die ze nodig hebben om zich te concentreren op kracht en het anaërobe alactische energiesysteem. Meer trainingsuren zijn nodig om in dit stadium elke atleet op de lange termijn te ontwikkelen.
Om de leeftijden die de Train-om-te-Trainen stadium definiëren te bepalen neemt men als basis het geschatte begin en einde van de puberale groeispurt. Deze periode wordt algemeen gedefinieerd tussen 11 en 15 jaar voor meisjes en 12 tot 16 jaar voor jongens.
In dit stadium, zijn atleten klaar om hun elementaire sportspecifieke vaardigheden en tactieken te consolideren. Het is ook een belangrijke conditie ontwikkelingsfase.
Het Train-om-te-Trainen stadium maakt of breekt de atleet. Sporters kunnen een speciaal talent vertonen om te winnen, en doen hun best, maar ze moeten nog steeds veel tijd besteden aan opleiding, vaardigheden en fysieke capaciteiten in plaats van concurreren op een formeel podium. Om hun potentieel op lange termijn te maximaliseren, moet winnen geen prioriteit zijn.
Trainen om te Winnen
Het Trainen-om-te-Winnen stadium (meisjes 18 +, mannen 19 +) is het laatste stadium in de ontwikkeling naar een sporter van een hoog prestatie niveau. Winnen wordt de primaire focus.
Het Trainen om te Winnen is voor sporters die de keuze hebben gemaakt en het geïdentificeerde talent hebben om trainingen van een hoge intensiteit te willen en te kunnen doen. Ze zijn nu full-time sporters.
In het Trainen-om-te-Winnen stadium moeten sporters al hun,in het voorgaande aangegeven,vaardigheden aanwenden om een maximaal resultaat te kunnen behalen tijdens competities.
Trainen voor Competitie
In het Training- voor- Competitie stadium hebben de sporters een definitieve keuze gemaakt voor de sport waarin zij willen uitblinken. (meisjes 15-21, jongens 16-23) De sporters trainen om hun sport-specifieke vaardigheden en al hun fysieke capaciteiten te trainen. Deze atleten streven ernaar om te concurreren op nationale en internationale evenementen.
In het Trainen-voor-Competitie stadium wordt de concurrentie serieus. Sporters in dit stadium hebben hun keuze gemaakt en bekwamen zich in het aangaan van serieuze competities. Sporters onderwerpen zich in dit stadium aan trainingen met meer omvang en een hogere intensiteit gedurende het hele jaar.
Ook informatie over onderwerpen als voeding, sport psychologie, herstel en regeneratie, blessurepreventie en blessure management zijn zeer belangrijk geworden.
Officiële competitie wordt een meer prominent onderdeel. Ook worden de trainingen geperiodiseerd en worden wedstrijd en herstel planningen belangrijke onderdelen van het schema.
Trainen naar Competitie is een bewuste keuze van de sporter om een niveau te bereiken ,dat meer dan gemiddeld is en moet leiden tot Nationale en Internationale competitie.
Bron:LTAD Canada